2009. szeptember 10., csütörtök

Csütörtök, a bölcs

Okos pillanataimban (vagy ha nincs semmi új a pletykalapokon és a "hasznos" blogokon) néha ellátogatok a New York Times, Bbc News oldalaira és még pár másik ilyen honlapra. Sőt, hogy nyugtassam a lelkem, hogy nem csak haszontalan dolgokat művelek az interneten, a New York Times honlapjára még fel is iratkoztam! Mert így intelligens vagyok, haha.
Szóval a NYT oldalán sok érdekes cikk között találtam egyet a Hubble űrteleszkópról, ami már kábé annyi idős, mint én (jóindulattal). Egy óriás fényképezőgépről van szó, ami nemrég tönkrement, de májusban helyrehozták az űrszerészek.
Igazából a képek tetszettek meg nagyon (valamiért a színek összhatása, és a természet furcsa és egyben csodálnivaló kreálmányai - az apró részletek főleg - mindig megfognak) és elhatároztam, hogy akkor én ezt most közzé teszem a blogomon és írok is róla. Már amennyit tudok, mert azért annyira nagyon intelligens nem vagyok, hogy tudjam mi például a magfúzió.

A Pillangó-köd. Ez a kedvencem. Teljesen leegyszerűsítve arról van szó, hogy felrobbant egy csillag és a gázok néhány km/s sebességgel távolodnak el tőle. A csillag fokozatosan lehűl, majd a gázok eltűnnek. Mindez kábé 10000 év alatt történik. És ezek a ködök nem hiába robbannak fel, a galaxisban is megy az újrahasznosítás, valószínű jobban mint itt. A gázok, amik ezekben a "halott" csillagokban voltak később az új csillagok képződésében nagy szerepet játszanak. Már csak arra lennék kíváncsi, hogy hogyan jön létre egy csillag, mert biztos nem úgy, mint az Oroszlán királyban...
Spirálgalaxis: gömb alakú mag és körülötte fiatal csillagok és csillagközi anyag, itt is zajlik a csillagképződés. 6 millió fényévnyire van innen, elég jó képeket csinál ez a Hubble. Érdekes.
Ez meg egy gömbhalmaz igen közelről. Elvileg ez szabad szemmel is látható, csak nem Magyarországról. Nekem csak a színek voltak érdekesek (bár inkább kellemetlenek, mint kellemesek), és megtudtam, hogy a piros csillagok az öregek és a kékek a fiatalok. Aztán sajnos azt is megtudtam, hogy az a helyzet, hogy emberi szemmel messze nem látnánk ilyen színkavalkádokat a képeken. Az űrfényképezőgéppel készített nyers képek nem úgy néznek ki, mint azt én gondoltam volna. Nem színesek. És még gondolom elég sok Photoshop kell ahhoz, hogy minden kis "piszkot" eltűntessenek a képről. Aztán hagyományos színcsatornákat (vörös-zöld-kék) raknak a felvételekre és voilà!
Itt is színezett mindkét kép. Csak az alsót ultraibolya szűréssel készítették, és így eltűntek azok a gázok, amiket később a zöld szín hozzáadásával ki tudtak hozni a képen.
Rengeteg szép kép található még a Hubble honlapján: http://www.hubblesite.org/ . Háttérképek is vannak, lesz mire lecserélni a mostanit (az én applemnek amúgyis valami műgalaxis volt az alapbeállításban a háttere).
Remélem túl sok lett a szöveg, és senki nem fogja elolvasni. Volt egy kis szabadidőm, na.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése