Freud 1901-ben megjelent A mindennapi élet
pszichopatológiája című könyvében még arról ír, hogy miért felejtünk el
neveket, miért gyakoriak a beszédhibák, vagyis miért tévedhet az agyunk.
Idegességünkben keressük ezeknek a hibáknak és tévedéseknek az eredetét, s
közben érzelmeink tükröződnek rajtunk. Akárcsak az elégedetlen múlt században, az
információ korában is hibáztatjuk magunkat, anélkül, hogy tudnák miért vagyunk
hibásak. Vajon az oktatás, a szocioökonómiai struktúrák vagy az emberi korlátok
miatt nem jutunk dűllőre? A hangsúly manapság már nem az emberi memória
kapacitásán van, hanem az információs rendszerek szerkezeti felépítésén. Freud
után egy évszázaddal már inkább azon aggódunk, hogy nem találunk meg valamit, mint
azon, hogy elfelejtünk dolgokat. Már nem hibáztatjuk magunkat, ha nem jut
eszünkbe egy barátunk neve, de idegesek leszünk, ha nem sikerül megtalálni a
megfelelő fájlt, mappát, vagy ha rosszul keresünk valamit az interneten.
A felhasználóként megtiszteltetés számunkra, hogy a gép tárt karokkal fogad minket, hogy mi
elmondjuk a véleményünket és kívánságainkat. Kell, hogy legyen valamilyen értékes
tartalom odakinn, melyet jutalomként kapunk, miután megetettük az
adatbázist. Amint valami értékesbe botlunk, rögtön továbbítjuk, blogolunk róla,
twitterre vagy facebookra felrakjuk. Amíg van tartalom, addig él a remény is.
Az adatokat kényszeresen osztályozzuk és csatlakozunk a kollektív intelligencia
sokaságához: adományozd bölcsességedet a tömegnek. A weboldalak közzéteszik a
legolvasottabb cikkeket, legnézettebb lapokat és megmondják nekünk, hogy a
hasonló gondolkodású felhasználók mit vettek vagy gondoltak. Szinte elvárás,
hogy olvasási listákat készítsünk, osztályozzuk a filmeket, a zenéket és
értékeljük a termékeket, melyeket fogyasztottunk. Felhasználó méhek dolgoznak a
Google királynőnek. Olyan csábító ez a „beporzó” világ, együtt lenni több
milliárd felhasználóval, akik mint a méhek, egyik honlapról a másikra szállnak,
s így egyre jobban termékennyé teszik a tulajdonosokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése